W erze cyfrowej młodzież jest nieustannie bombardowana ogromną ilością informacji, z których wiele to tzw. „śmieciowy content” – treści o niskiej wartości merytorycznej, często prowadzące do przebodźcowania i dekoncentracji. Problem ten dostrzegł Mateusz Gbur z klasy 4bT, który wraz z Magdaleną Iwaniuk (4cT), Oskarem Moczkowskim (3bL) oraz Amelią Paszko (2aT) pod opieką pani Katarzyny Janewicz realizują w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii projekt The Mindfuel Project.
Zwolnieni z Teorii to ogólnopolska olimpiada, w której uczniowie realizują własne projekty społeczne. W przeciwieństwie do tradycyjnych olimpiad przedmiotowych, tutaj liczy się praktyczne działanie – uczestnicy zdobywają umiejętności zarządzania projektami, pracy w zespole i skutecznej komunikacji, a przy tym realnie wpływają na swoje otoczenie.
W ramach The Mindfuel Project powstanie aplikacja Mindfuel, oferująca starannie wyselekcjonowane treści w formie krótkich, angażujących materiałów. Materiały te będą podzielone na różnorodne kategorie, takie jak edukacja, mindfulness czy rozwój osobisty, co pozwoli użytkownikom na łatwe odkrywanie i przyswajanie wartościowych informacji zgodnych z ich zainteresowaniami.
Głównym celem projektu jest przeciwdziałanie negatywnym skutkom nadmiernej stymulacji informacyjnej oraz promowanie zdrowych nawyków cyfrowych wśród nastolatków. Dzięki Mindfuel młodzi ludzie zyskają szansę na świadome korzystanie z mediów, co może przyczynić się do poprawy ich koncentracji, samopoczucia, powiększania wiedzy oraz ogólnego rozwoju psychicznego.
Inicjatywa została doceniona, kwalifikując się do programów mentoringowych: „Krok do przodu” ING Banku Śląskiego, „Energia w nauce” Enei oraz „Młodzi budują odporność społeczną” od PZU. Dzięki wsparciu ekspertów uczniowie zyskają możliwość udoskonalenia aplikacji, opieki mentorów oraz poszerzenia zasięgu projektu.
Magdalena i Mateusz opowiedzieli o The Mindfuel Project w szkolnym podcaście Infocast, dzieląc się swoimi doświadczeniami oraz wizją swojej aplikacji.
