Ułatwienia dostępu

Technikum Infotech

Technikum lepsze niż liceum - obalamy mit

Czy wybór technikum zamiast liceum oznacza lepsze przygotowanie do kariery w branży technologicznej? Odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak! Technikum Programistyczne INFOTECH to szkoła, która zapewnia bardziej kompleksowe przygotowanie do studiów na kierunkach technologicznych i informatycznych niż jakiekolwiek liceum, nawet te z najlepszym profilem informatycznym.

Dlaczego? Odpowiedź tkwi w innowacyjnym podejściu do edukacji, ścisłej współpracy z Politechniką Białostocką oraz w głębokim zrozumieniu potrzeb nowoczesnego rynku pracy.

Technologie przyszłości już w naszej szkole

Wspólnie z Politechniką Białostocką oraz Wydziałem Informatyki tej uczelni zrealizowaliśmy przełomowy projekt „Technologie przyszłości w dzisiejszej szkole”, finansowany z Funduszy EOG. Celem projektu było dostosowanie programu kształcenia do aktualnych i przyszłych potrzeb rynku technologicznego. Przeprowadziliśmy wnikliwą analizę rynku pracy w kontekście Przemysłu 4.0 i zbadaliśmy, jakie specjalizacje i umiejętności będą kluczowe w nadchodzących latach.

Nowe programy nauczania – przyszłość w edukacji

Efekty projektu przekładają się bezpośrednio na ofertę edukacyjną Technikum Programistycznego INFOTECH. Dla uczniów, którzy rozpoczną naukę w roku szkolnym 2025/2026, przygotowaliśmy zupełnie nowe specjalizacje związane z przyszłościowymi technologiami, które pozwolą im być o krok przed rówieśnikami. Szczegóły dotyczące oferty edukacyjnej na rok 2025/2026 podamy już wkrótce.

Z kolei dla obecnych uczniów zmodyfikowaliśmy program nauczania, wzbogacając go o zajęcia dodatkowe. Dzięki nim nasi uczniowie będą mogli zdobyć certyfikaty cenione w branży technologicznej, zwiększając swoje szanse na rynku pracy lub przyjęcie na prestiżowe uczelnie techniczne.

Rynek pracy IT – najważniejsze wnioski

Projekt był również okazją do analizy rynku pracy IT. Wyniki, zebrane i opracowane przez dr Pawła Tadejko, wskazują na konkretne potrzeby branży technologicznej. Oto najważniejsze wnioski:

  • Przemysł 4.0 i Przemysł 5.0 – Nowoczesna gospodarka potrzebuje wyspecjalizowanych pracowników w zakresie takich technologii jak sztuczna inteligencja (AI) oraz analiza danych. Przemysł przyszłości opiera się na automatyzacji i digitalizacji, co wymaga zaawansowanych kompetencji technicznych.
  • Zdolności cyfrowe i techniczne – Rozwój nowoczesnych przedsiębiorstw zależy od wykwalifikowanej kadry zdolnej do wdrażania nowoczesnych narzędzi cyfrowych. Dlatego kluczowe są umiejętności programistyczne, znajomość systemów IoT (Internet of Things), cyberbezpieczeństwa oraz przetwarzania dużych zbiorów danych.
  • Umiejętności miękkie – Ankiety przeprowadzone wśród polskich firm IT wskazują, że oprócz kompetencji technicznych, kluczowe są również zdolności miękkie, takie jak myślenie krytyczne, komunikacja, współpraca zespołowa oraz zarządzanie projektami. Firmy oczekują od swoich pracowników pełnego pakietu umiejętności.
  • Mikrokwalifikacje – Zidentyfikowaliśmy zestaw mikrokwalifikacji, które wspierają rozwój specjalistów w branży IT. Są to między innymi umiejętności w zakresie projektowania IoT, cyberbezpieczeństwa, a także AI. Takie kursy i certyfikaty mogą otworzyć drzwi do kariery już na etapie technikum.
  • Elastyczność programów nauczania – Raport dr Pawła Tadejko sugeruje potrzebę większej elastyczności w programach edukacyjnych. W obliczu tak szybkiego rozwoju technologii, szkoły muszą na bieżąco aktualizować swoje programy, by zapewnić uczniom kompetencje niezbędne do pracy z nowoczesnymi technologiami.
  • INFOTECH – w zgodzie z realnymi potrzebami rynku – Dzięki wynikającym z projektu wnioskom, Technikum Programistyczne INFOTECH już teraz kształci młodych ludzi zgodnie z potrzebami rynku pracy. Nasze działania i zmiany w programie nauczania znajdują pełne pokrycie w rzeczywistości – przygotowujemy uczniów do pracy w zawodach przyszłości, które będą kształtowały globalną gospodarkę.
Technikum jest lepszym wyborem niż białostockie licea.

Polskie szkoły i technologia – jak wypadają?

Na koniec, warto wspomnieć o załączonym wykresie, pochodzącym z prezentacji „Pilotażowego programu studiów inżynierskich pierwszego stopnia o profilu praktycznym” autorstwa dr hab. Doroty Mozyrskiej, prof. Politechniki Białostockiej, Dziekan Wydziału Informatyki PB. Wykres ten ilustruje poziom kompetencji z zakresu technologii informacyjno-telekomunikacyjnych w polskim systemie edukacyjnym i pokazuje, jak duży potencjał tkwi w innowacyjnych podejściach takich jak nasze.

INFOTECH jest szkołą, która realnie odpowiada na potrzeby rynku, a nie tylko bazuje na teorii.