Dlaczego zdecydowałeś/aś się na wybór Technikum Programistycznego INFOTECH jako szkoły średniej? Czy przed podjęciem nauki miałeś/aś już jakieś doświadczenie z programowaniem?
Pierwotnie moje plany oscylowały w okolicach pierwszego, bądź drugiego LO, z racji tego, że uzyskałem 2 razy tytuł finalisty w Wojewódzkim Konkursie z
Matematyki, gdzie w obu przypadkach zabrakło mi 1 punktu do tytułu laureata. Aczkolwiek znajomi zaproponowali mi, abym spróbował swoich sił w technikum programistycznym. Nigdy wcześniej nie miałem styczności z programowaniem, ale perspektywa podążenia nową ścieżką w życiu, przekonała mnie, abym wybrał tę szkołę.
Jakie umiejętności, które nabyłeś/aś podczas nauki w INFOTECH, uważasz za najbardziej kluczowe?
Praca w zespole. Ta szkoła stawia duży nacisk na współpracę między uczniami, organizując zadania i projekty, aby przygotować młodych programistów do pracy w tym zawodzie. Oczywiście nie jest to jedyna rzecz, na której się skupia ta placówka. Umiejętności indywidualne w najróżniejszych dziedzinach programowania także są nauczane i w późniejszych latach doskonalone.
Jakie są Twoje plany po ukończeniu nauki w INFOTECH? Czy planujesz kontynuować edukację na studiach wyższych?
Na ten moment planuje iść na studia, ale nie odrzucam idei łączenia tego z pracą. Uważam, że studia są świetnym sposobem na ciągły rozwój osobisty w dziedzinie wybranej przez siebie. Nie będzie to najlżejszy okres w moim życiu, ale lubię stawiać sobie wyzwania.
Czy uważasz, że edukacja otrzymana w Technikum Programistycznym INFOTECH odpowiednio przygotowała Cię do dalszej edukacji i przyszłej kariery
zawodowej, biorąc pod uwagę obecne zapotrzebowanie rynku pracy?
Szkoła odpowiednio przygotowała do dalszej edukacji, oferując liczne zajęcia dodatkowe skupiające się na przedmiotach, z którymi chcemy łączyć przyszłość na uczelniach. Jak i również posiada koła zainteresowań, na których są doskonalone umiejętność z wybranych przedmiotów zawodowych. Zdecydowanie ułatwia to start kariery programisty i pozwala na ukierunkowanie się w tym zawodzie.
Jakie projekty lub prace realizowałeś/aś podczas nauki w INFOTECH?
Uczestniczyłem w kole IoT, które przekształciło się w uczniowski start-up OmniHUB. Tworzyliśmy i dalej tworzymy oprogramowanie, gdzie przykładami naszych wysiłków jest system monitorowania jakości powietrza – AQMon, który jest aktualnie rozwieszony w szkole INFOTECH. Także na naszym koncie możemy znaleźć
system monitorowania jakości wody za pomocą “wyspy” pływającej jak i również system monitorowanie ilości wolnych miejsc parkingowych dla osób
niepełnosprawnych, aktualnie testowanym w Supraślu.
Czy uważasz, że inwestycja w edukację w prywatnej szkole jak INFOTECH się opłaciła?
Jest to ciekawe 5 lat spędzonych w dość niestandardowym miejscu, jakim jest szkoła prywatna. Inwestycja w taką edukację może się opłacać, jeśli człowiek będzie czerpał z wiedzy danej przez szkołę. Ta wiedza może być wystarczająca, ale zalecam także pozyskiwanie wiedzy indywidualnie w kierunku, w którym chcemy się kształcić, aby być na bieżąco z poziomem obecnej technologii.
W jakim stopniu podczas nauki w INFOTECH kładziono nacisk na rozwijanie Twoich umiejętności osobistych, takich jak kreowanie marki osobistej? Czy odbywały się jakieś specjalne warsztaty lub zajęcia poświęcone temu tematowi?
W trzeciej klasie odbywały się zajęcia “Projektowania oprogramowania”, które od podstaw tłumaczyły proces życia projektu, a w drugim semestrze sami mieliśmy zrobić taki projekt, zgodnie z wiedzą pozyskaną w pierwszym semestrze i prezentować progres pozostałym zespołom. Także w piątej klasie odbywały się zajęcia z autoprezentacji. Więc temat kreowania marki osobistej nie jest pomijany w INFOTECHu.
Czy postrzegasz swoją edukację w INFOTECH jako ważny krok w budowaniu swojej przyszłej kariery? Dlaczego?
Myślę, że jest to ważny krok, jak nie najważniejszym, gdyż jest to ten pierwszy. Pierwsze poznane technologie, pierwsze projekty, zainteresowania tematem programowania. To wszystko musi się zacząć od tego pierwszego kroku.
W jakich obszarach programowania najbardziej lubisz się rozwijać i co sprawia Ci największą radość w nauce nowych technologii?
Głównie we Front-endzie. Jest wiele możliwych rozwiązań w tworzeniu stron internetowych czy oprogramowań ze strony wizualnej. Z każdym rokiem wychodzą nowe technologie, starsze są aktualizowane oraz ciągle powstają rozwiązania, które są lepsze, szybsze i prostsze.
Jakie są Twoje zainteresowania poza programowaniem i jak lubisz spędzać wolny czas?
Gry komputerowe, filmy, seriale i słuchanie muzyki. Ale jeśli chodzi o takie mniej popularne, to uwielbiam quizy. Nauka nowych rzeczy, doskonalenie się, sprawdzanie się jest to coś, co wpasowuje się w mój charakter. Najbardziej lubię quizy związane z flagami, państwami, czy ich stolicami. Lubię także szachy, lecz bardziej oglądać i analizować partię topowych szachistów.
Jakie są Twoje dalsze plany zawodowe po ukończeniu INFOTECH?
Chciałbym pracować jako frontend developer oraz rozwijać się właśnie w tym kierunku. Lecz nie planuje zamknąć się tylko w tym obszarze. Jestem otwarty na
nowe wyzwania związane z innymi obszarami programowania.
Jak oceniasz przyszłość rynku IT w Polsce i czy uważasz, że edukacja w technikum takim jak INFOTECH będzie nadal ważna dla sukcesu w tej branży?
W tym momencie na rynku IT w Polsce jest dużo juniorów i może być problem dla nowych osób z zatrudnieniem. Aczkolwiek jestem ciekawy jak rynek zareaguje na taki “pakiet” młodych ludzi z dość sporą wiedzą oraz doświadczeniem zdobytym na praktykach bądź w projektach.
Jakie rady dałbyś/dałabyś przyszłym programistom, którzy chcą odnieść sukces w branży IT?
Po pierwsze, znajdźcie swoją niszę i pogłębiajcie swoją wiedzę, śledząc nowe trendy, oraz biorąc udział w spotkaniach programistów w wybranej dziedzinie. Jest to bardzo wartościowe dla pracodawców, którzy poszukują osób z bardzo specjalistyczną wiedzą. A po drugie, bądźcie wytrwali. Będzie dużo sytuacji, w których będziecie załamani, coś wam nie wyjdzie, będzie problem, którego nie przeskoczycie od razu – nie wolno wam odpuszczać. Rozwiązanie może przyjść w losowym momencie, albo można też poprosić o pomoc. Ważne, aby się nie poddawać.